KHOUF*
ﻭﻫﺬﺍ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﺑﻦ ﻋﻔﺎﻥ - ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ - ﻛﺎﻥ ﺇﺫﺍ ﻭﻗﻒ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻘﺒﺮ ﻳﺒﻜﻲ ﺣﺘﻰ ﺗﺒﻞ ﻟﺤﻴﺘﻪ ، ﻭﻗﺎﻝ : ﻟﻮ ﺃﻧﻨﻲ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﺠﻨﺔ ﻭﺍﻟﻨﺎﺭ ﻻ ﺃﺩﺭﻱ ﺇﻟﻰ ﺃﻳﺘﻬﻤﺎ ﻳﺆﻣﺮ ﺑﻲ ، ﻻﺧﺘﺮﺕ ﺃﻥ ﺃﻛﻮﻥ ﺭﻣﺎﺩﺍ ﻗﺒﻞ ﺃﻥ ﺃﻋﻠﻢ ﺇﻟﻰ ﺃﻳﺘﻬﻤﺎ ﺃﺻﻴﺮ.
"Adalah Utsma bin Affan, apabila berhenti di kuburan beliau menangis hingga basah jenggotnya. Beliau berkata : seandainya aku berada di antara surga dan neraka aku tidak tahu kemana aku diperintah. Andaika aku disuruh memilih niscaya aku memilih menjadi debu sebelum aku mengetahui ke mana aku akan menuju"
Seorang Muslim itu mampu untuk membuatkan dirinya menangis kerana takut kepada Allah dengan melakukan hal-hal berikut:
.1 ﺍﺳﺘﺸﻌﺎﺭ ﺍﻟﺨﻮﻑ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ .
ﺇﻥ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀُ ﺛﻤﺮﺓُ ﺍﻟﻌﻠﻢِ ﺍﻟﻨﺎﻓﻊ ،
ﺇﻥ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀُ ﺛﻤﺮﺓُ ﺍﻟﻌﻠﻢِ ﺍﻟﻨﺎﻓﻊ ،
*Pertama:* Merasakan rasa takut kepada Allah. Sesungguhnya tangisan kerana takut kepada Allah merupakan hasil daripada ilmu yang bermanfaat. Ini sebagaimana yang disebutkan oleh al-Imam al-Qurthubi ketika menafsirkan firman Allah:
( ﻭَﻳَﺨِﺮُّﻭﻥَ ﻟِﻠْﺄَﺫْﻗَﺎﻥِ ﻳَﺒْﻜُﻮﻥَ ﻭَﻳَﺰِﻳﺪُﻫُﻢْ ﺧُﺸُﻮﻋًﺎ ( ﺍﻹﺳﺮﺍﺀ 109/
"Dan mereka tersungkur di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu’." (Al-Isra’ :109)
” ﻫﺬﻩ ﻣﺒﺎﻟﻐﺔٌ ﻓﻲ ﺻﻔﺘﻬﻢ ﻭﻣﺪﺡٌ ﻟﻬﻢ ؛ ﻭﺣُﻖَّ ﻟﻜﻞّ ﻣﻦ ﺗﻮﺳّﻢ ﺑﺎﻟﻌﻠﻢ ﻭﺣﺼّﻞ ﻣﻨﻪ ﺷﻴﺌﺎً ﺃﻥ ﻳﺠﺮﻱ ﺇﻟﻰ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﻤﺮﺗﺒﺔ ؛ ﻓﻴﺨﺸﻊ ﻋﻨﺪ ﺍﺳﺘﻤﺎﻉ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﻭﻳﺘﻮﺍﺿﻊ ﻭﻳﺬﻝّ ،
Ini merupakan gambaran yang menunjukkan hebatnya sifat mereka dan ia merupakan satu pujian kepada mereka. Adalah satu kemestian untuk setiap orang yang dikurniakan ilmu dan berjaya memperoleh sesuatu dari ilmu untuk sampai ke tahap ini sehingga dia khusyuk dan merendah diri ketika mendengar bacaan al-Quran.
ﻭﻓﻲ ﻣﺴﻨﺪ ﺍﻟﺪّﺍﺭﻣﻲّ ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﻦ ﺍﻟﺘَّﻴْﻤﻲّ ﻗﺎﻝ : ﻣَﻦْ ﺃُﻭﺗِﻲَ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢِ ﻣَﺎ ﻻَ ﻳُﺒْﻜِﻴﻪِ ﻟَﺨَﻠِﻴﻖٌ ﺃَﻥْ ﻻَ ﻳَﻜُﻮﻥَ ﺃُﻭﺗِﻲَ ﻋِﻠْﻤًﺎ ﻳَﻨْﻔَﻌُﻪُ ﻷَﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﺗَﻌَﺎﻟَﻰ ﻧَﻌَﺖَ ﺍﻟْﻌُﻠَﻤَﺎﺀَ ، ﺛُﻢَّ ﻗَﺮَﺃَ … } ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃُﻭﺗُﻮﺍ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢَ { ﺇِﻟَﻰ ﻗَﻮْﻟِﻪِ } ﻳَﺒْﻜُﻮﻥَ { ﺍﻟﺠﺎﻣﻊ ﻷﺣﻜﺎﻡ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ” 10/341 .342-
Di dalam Musnad ad-Darimi, Abu Muhammad meriwayatkan dari at-Taimi bahwa beliau berkata:
" Siapa yang diberi ilmu tetapi ia tidak membuatnya menangis kerana Allah, sesungguhnya dia belum dikaruniai ilmu yang bermanfaat kepada dirinya. Ini kerana Allah menceritakan tentang sifat orang berilmu, kemudian Allah menyebutkan pula ayat ini [al-Jami’ Li Ahkam al-Quran]
" Siapa yang diberi ilmu tetapi ia tidak membuatnya menangis kerana Allah, sesungguhnya dia belum dikaruniai ilmu yang bermanfaat kepada dirinya. Ini kerana Allah menceritakan tentang sifat orang berilmu, kemudian Allah menyebutkan pula ayat ini [al-Jami’ Li Ahkam al-Quran]
.2 ﻗﺮﺍﺀﺓ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﻭﺗﺪﺑﺮ ﻣﻌﺎﻧﻴﻪ .
ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ( ﻗُﻞْ ﺁﻣِﻨُﻮﺍ ﺑِﻪِ ﺃَﻭْ ﻻ ﺗُﺆْﻣِﻨُﻮﺍ ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃُﻭﺗُﻮﺍ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢَ ﻣِﻦْ ﻗَﺒْﻠِﻪِ ﺇِﺫَﺍ ﻳُﺘْﻠَﻰ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻳَﺨِﺮُّﻭﻥَ ﻟِﻸَﺫْﻗَﺎﻥِ ﺳُﺠَّﺪﺍً * ﻭَﻳَﻘُﻮﻟُﻮﻥَ ﺳُﺒْﺤَﺎﻥَ ﺭَﺑِّﻨَﺎ ﺇِﻥْ ﻛَﺎﻥَ ﻭَﻋْﺪُ ﺭَﺑِّﻨَﺎ ﻟَﻤَﻔْﻌُﻮﻻً * ﻭَﻳَﺨِﺮُّﻭﻥَ ﻟِﻸَﺫْﻗَﺎﻥِ ﻳَﺒْﻜُﻮﻥَ ﻭَﻳَﺰِﻳﺪُﻫُﻢْ ﺧُﺸُﻮﻋﺎً ) ﺍﻻﺳﺮﺍﺀ 109-107/
2. Membaca al-Quran dan menghayatinya.
Allah berfirman: Katakanlah: “Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman [sama saja bagi Allah]. Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al-Quran dibacakan kepada mereka, mereka tersungkur di atas muka mereka sambil bersujud, dan mereka berkata: “Maha Suci Tuhan kami; sesungguhnya janji Tuhan kami pasti dipenuhi”. Dan mereka tersungkur di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu’. [Surah al-Isra’ 107-109]
Allah berfirman: Katakanlah: “Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman [sama saja bagi Allah]. Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al-Quran dibacakan kepada mereka, mereka tersungkur di atas muka mereka sambil bersujud, dan mereka berkata: “Maha Suci Tuhan kami; sesungguhnya janji Tuhan kami pasti dipenuhi”. Dan mereka tersungkur di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu’. [Surah al-Isra’ 107-109]
ﻭﻗﺎﻝ ﻋﺰ ﻭﺟﻞ : ( ﺃُﻭﻟَﺌِﻚَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺃَﻧْﻌَﻢَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻨَّﺒِﻴِّﻴﻦَ ﻣِﻦْ ﺫُﺭِّﻳَّﺔِ ﺁﺩَﻡَ ﻭَﻣِﻤَّﻦْ ﺣَﻤَﻠْﻨَﺎ ﻣَﻊَ ﻧُﻮﺡٍ ﻭَﻣِﻦْ ﺫُﺭِّﻳَّﺔِ ﺇِﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻭَﺇِﺳْﺮﺍﺋﻴﻞَ ﻭَﻣِﻤَّﻦْ ﻫَﺪَﻳْﻨَﺎ ﻭَﺍﺟْﺘَﺒَﻴْﻨَﺎ ﺇِﺫَﺍ ﺗُﺘْﻠَﻰ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺁﻳَﺎﺕُ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺧَﺮُّﻭﺍ ﺳُﺠَّﺪﺍً ﻭَﺑُﻜِﻴّﺎً ) ﻣﺮﻳﻢ 58/
"Mereka itu adalah orang-orang yang telah diberi nikmat oleh Allah, yaitu para nabi dari keturunan Adam, dan dari orang-orang yang Kami angkat bersama Nuh, dan dari keturunan Ibrahim dan Israil, dan dari orang-orang yang telah Kami beri petunjuk dan telah Kami pilih. Apabila dibacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka tersungkur dengan bersujud dan menangis (Maryam : 58)"
.3 ﻣﻌﺮﻓﺔ ﻋﻈﻴﻢ ﺍﻷﺟﺮ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ﻭﺧﺎﺻﺔ ﻓﻲ ﺍﻟﺨﻠﻮﺓ .
ﻋﻦ ﺃﺑﻲ ﻫﺮﻳﺮﺓ – ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻋﻨﻪ – ﻗﺎﻝ : ﻗﺎﻝَ ﺭﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠّﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭﺳَﻠَّﻢ : ” ﻻ َ ﻳَﻠِﺞُ ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ ﺭَﺟْﻞٌ ﺑَﻜَﻰ ﻣِﻦْ ﺧَﺸْﻴَﺔِ ﺍﻟﻠَّﻪ ﺣَﺘَّﻰ ﻳَﻌُﻮﺩَ ﺍﻟﻠَّﺒَﻦُ ﻓﻲ ﺍﻟﻀَّﺮْﻉ ، ﻭَﻻ ﻳَﺠْﺘَﻤﻊُ ﻏُﺒَﺎﺭٌ ﻓﻲ ﺳَﺒِﻴﻞِ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻭﺩُﺧﺎﻥُ ﺟَﻬَﻨَّﻢَ ” . ﺭﻭﺍﻩ ﺍﻟﺘﺮﻣﺬﻱ ( 1633 ) ﻭﺍﻟﻨﺴﺎﺋﻲ ( 3108 ) .
Ketiga: Mengetahui ganjaran yang besar buat orang yang menangis khususnya ketika bersendirian.
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Tidak akan disentuh neraka seseorang yang menangis kerana takut kepada Allah sehingga susu kembali masuk ke dalam tempat keluarnya, dan tidak akan bersama debu-debu di jalan Allah dengan asap neraka jahannam " [at-Tirmizi, dan an-Nasaie].
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Tidak akan disentuh neraka seseorang yang menangis kerana takut kepada Allah sehingga susu kembali masuk ke dalam tempat keluarnya, dan tidak akan bersama debu-debu di jalan Allah dengan asap neraka jahannam " [at-Tirmizi, dan an-Nasaie].
ﻭﻗﻮﻟﻪ ” ﺣﺘﻰ ﻳﻌﻮﺩ ﺍﻟﻠﺒﻦ ﻓﻲ ﺍﻟﻀﺮﻉ ” : ﻫﺬﺍ ﻣﻦ ﺑﺎﺏ ﺍﻟﺘﻌﻠﻴﻖ ﺑﺎﻟﻤﺤﺎﻝ ﻛﻘﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ : ﺣﺘﻰ ﻳﻠﺞ ﺍﻟﺠﻤﻞ ﻓﻲ ﺳﻢ ﺍﻟﺨﻴﺎﻁ ) “ ﺗﺤﻔﺔ ﺍﻷﺣﻮﺫﻱ (
Sabdanya yang bermaksud: “sehingga susu kembali masuk ke dalam tempat keluarnya” ia merupakan petunjuk kepada mustahilnya sesuatu perkara sebagaimana firman Nya: (sehingga unta masuk ke dalam lubang jarum) [Tuhfatul Ahwazi]
ﻭﻳﻤﺘﺎﺯ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ﻓﻲ ﺍﻟﺨﻠﻮﺓ ﻋﻠﻰ ﻏﻴﺮﻩ ، ﻷﻥ ﺍﻟﺨﻠﻮﺓ ﻣﺪﻋﺎﺓ ﺇﻟﻰ ﻗﺴﻮﺓ ﺍﻟﻘﻠﺐ ، ﻭﺍﻟﺠﺮﺃﺓ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﻌﺼﻴﺔ ، ﻭﺑﻌﻴﺪﺓ ﻋﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺍﻟﺮﻳﺎﺀ ، ﻓﺈﺫﺍ ﻣﺎ ﺟﺎﻫﺪ ﺍﻹﻧﺴﺎﻥ ﻧﻔﺴﻪ ﻓﻴﻬﺎ ، ﻭﺍﺳﺘﺸﻌﺮ ﻋﻈﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﺎﺿﺖ ﻋﻴﻨﺎﻩ ، ﻓﺎﺳﺘﺤﻖ ﺃﻥ ﻳﻜﻮﻥ ﺗﺤﺖ ﻇﻞ ﻋﺮﺵ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﻳﻮﻡ ﻻ ﻇﻞ ﺇﻻ ﻇﻠﻪ .
Menangis bersendirian itu lebih utama, karena ketika bersendirian, hati manusia cenderung lebih keras, dan cenderung sangat berani kepada maksiat. Ia juga lebih jauh dari sifat riya'. Maka bila seseorang bermujahadah untuk dirinya ketika itu, dan dapat merasai keagungan Allah sampai menitiskan air mata, maka dia sangat berhak untuk mendapat naungan Al-Rahman pada hari yang tiada naungan kecuali hanya naunganNya.
.4 ﺍﻟﺘﻔﻜﺮ ﻓﻲ ﺣﺎﻟﻚ ﻭﺗﺠﺮﺅﻙ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﻌﺼﻴﺔ ﻭﺍﻟﺨﻮﻑ ﻣﻦ ﻟﻘﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﻩ ﺍﻟﺤﺎﻝ .
*Keempat:* Merenungi keadaan diri dan keberanianmu dalam melakukan maksiat serta membayangkan ketakutan yang akan menimpa tatkala bertemu dengan Allah dalam keadaan seperti itu.
ﻛﺎﻥ ﺑﻌﺾ ﺍﻟﺼﺎﻟﺤﻴﻦ ﻳﺒﻜﻲ ﻟﻴﻼً ﻭﻧﻬﺎﺭﺍً ، ﻓﻘﻴﻞ ﻟﻪ ﻓﻲ ﺫﻟﻚ ، ﻓﻘﺎﻝ : ﺃﺧﺎﻑ ﺃﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺭﺁﻧﻲ ﻋﻠﻰ ﻣﻌﺼﻴﺔ ، ﻓﻴﻘﻮﻝ : ﻣُﺮَّ ﻋﻨﻰ ﻓﺈﻧﻲ ﻏﻀﺒﺎﻥ ﻋﻠﻴﻚ ، ﻭﻟﻬﺬﺍ ﻛﺎﻥ ﺳﻔﻴﺎﻥ ﻳﺒﻜﻲ ﻭﻳﻘﻮﻝ ﺃﺧﺎﻑ ﺃﻥ ﺃﺳﻠﺐ ﺍﻷﻳﻤﺎﻥ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻤﻮﺕ
Sebagian orang soleh sering menangis pada waktu malam dan siang. Lalu beliau ditanya tentang hal tersebut, lalu diapun menjawab: Aku takut Allah melihatku sedangkan melakukan maksiat, lalu Allah berkata padaku: Enyahlah engkau dari sini, sesungguhnya aku Murka kepadamu. Disebabkan hal ini, Sufyan al-Tsauri sering menangis dan beliau berkata: Aku takut imanku dicabut ketika aku akan mati."
ﻭﻫﺬﺍ ﺇﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺑﻦ ﺯﻛﺮﻳﺎ ﻳﺮﻭﻱ ﺣﺎﻝ ﺣﺒﻴﺐ ﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ – ﻭﻛﺎﻥ ﺟﺎﺭﺍً ﻟﻪ – ﻳﻘﻮﻝ : ﻛﻨﺖ ﺇﺫﺍ ﺃﻣﺴﻴﺖ ﺳﻤﻌﺖ ﺑﻜﺎﺀﻩ ﻭﺇﺫﺍ ﺃﺻﺒﺤﺖ ﺳﻤﻌﺖ ﺑﻜﺎﺀﻩ ، ﻓﺄﺗﻴﺖ ﺃﻫﻠﻪ ، ﻓﻘﻠﺖ : ﻣﺎ ﺷﺄﻧﻪ ؟ ﻳﺒﻜﻲ ﺇﺫﺍ ﺃﻣﺴﻰ ، ﻭﻳﺒﻜﻲ ﺇﺫﺍ ﺃﺻﺒﺢ !؟ ﻗﺎﻝ : ﻓﻘﺎﻟﺖ ﻟﻲ : ﻳﺨﺎﻑ ﻭﺍﻟﻠﻪ ﺇﺫﺍ ﺃﻣﺴﻰ ﺃﻥ ﻻ ﻳﺼﺒﺢ ﻭﺇﺫﺍ ﺃﺻﺒﺢ ﺃﻥ ﻻ ﻳﻤﺴﻲ .
Ismail bin Zakaria menceritakan kisah Habib bin Muhammad yang merupakan tetangganya : Pada waktu petang, aku mendengar suara tangisnya, pada waktu pagi aku mendengar tangisnya. Lalu aku pergi menemui isterinya dan bertanya: Kenapa dia? Selalu menangis pada waktu pagi dan petang ? Isterinya menjawab: Pada waktu petang, dia takut dia tidak akan hidup sampai pagi, dan pada waktu pagi, dia takut dia tidak akan lagi hidup mencapai petang."
ﻟﻘﺪ ﻛﺎﻥ ﺍﻟﺴﻠﻒ ﻛﺜﻴﺮﻱ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ﻭﺍﻟﺤﺰﻥ ، ﻓﺤﻴﻦ ﻋﻮﺗﺐ ﻳﺰﻳﺪ ﺍﻟﺮﻗﺎﺷﻰ ﻋﻠﻰ ﻛﺜﺮﺓ ﺑﻜﺎﺋﻪ ، ﻭﻗﻴﻞ ﻟﻪ : ﻟﻮ ﻛﺎﻧﺖ ﺍﻟﻨﺎﺭ ﺧُﻠِﻘﺖْ ﻟﻚ ﻣﺎ ﺯﺩﺕ ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ !؟ ﻗﺎﻝ : ﻭﻫﻞ ﺧﻠﻘﺖ ﺍﻟﻨﺎﺭ ﺇﻻ ﻟﻲ ﻭﻷﺻﺤﺎﺑﻲ ﻭﻹﺧﻮﺍﻧﻨﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﺠﻦ ﻭ ﺍﻹﻧﺲ ؟
Sesungguhnya generasi salafussoleh terdahulu banyak menangis dan bersedih. Ketika Yazid al-Ruqasyi dicemooh karena banyak menangis, dikatakan kepadanya : Seandainya neraka itu diciptakan untukmu, apakah kamu akan menangis seperti ini.? Beliau menjawab: Adakah neraka diciptakan untuk selainku, yaitu untuk sahabat-sahabatku, saudara-saudaraku dari kalangan jin dan manusia.?
ﻭﺣﻴﻦ ﺳﺌﻞ ﻋﻄﺎﺀ ﺍﻟﺴﻠﻴﻤﻲ : ﻣﺎ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺤﺰﻥ ؟ ﻗﺎﻝ : ﻭﻳﺤﻚ ، ﺍﻟﻤﻮﺕ ﻓﻲ ﻋﻨﻘﻲ ، ﻭﺍﻟﻘﺒﺮ ﺑﻴﺘﻲ ، ﻭﻓﻲ ﺍﻟﻘﻴﺎﻣﺔ ﻣﻮﻗﻔﻲ ، ﻭﻋﻠﻰ ﺟﺴﺮ ﺟﻬﻨﻢ ﻃﺮﻳﻘﻲ ﻻ ﺃﺩﺭﻱ ﻣﺎ ﻳُﺼﻨَﻊ ﺑﻲ .
Ketika Atho’ as-Sulaimi ditanya: Kesedihan apa itu ? Beliau menjawab: "Celaka engkau. Kematian berada di tengkukku, kubur itu rumah ku, qiamat tempat berhentiku, titian di atas jahanam laluanku. Aku tidak tahu apa yang akan dilakukan kepada diriku."
ﻭﻛﺎﻥ ﻓﻀﺎﻟﺔ ﺑﻦ ﺻﻴﻔﻲ ﻛﺜﻴﺮ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ، ﻓﺪﺧﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﺭﺟﻞ ﻭﻫﻮ ﻳﺒﻜﻲ ﻓﻘﺎﻝ ﻟﺰﻭﺟﺘﻪ : ﻣﺎ ﺷﺄﻧﻪ ؟ ﻗﺎﻟﺖ : ﺯﻋﻢ ﺃﻧﻪ ﻳﺮﻳﺪ ﺳﻔﺮﺍً ﺑﻌﻴﺪﺍً ﻭﻣﺎ ﻟﻪ ﺯﺍﺩ .
Fudhalah bin Soifi adalah seorang yang kerap menangis. Seorang lelaki menemui beliau dan ketika itu beliau menangis. Lelaki itu bertanya kepada isteri Fudhalah: "Ada apa dia?" Isteri beliau menjawab: Beliau merasa bahwa dirinya hendak melakukan musafir yang sangat jauh sedangkan dia tidak mempunyai cukupbbekalan."
ﻭﺍﻧﺘﺒﻪ ﺍﻟﺤﺴﻦ ﻟﻴﻠﺔ ﻓﺒﻜﻰ ، ﻓﻀﺞ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﺪﺍﺭ ﺑﺎﻟﺒﻜﺎﺀ ، ﻓﺴﺄﻟﻮﻩ ﻋﻦ ﺣﺎﻟﻪ ﻓﻘﺎﻝ : ﺫﻛﺮﺕ ﺫﻧﺒﺎ ﻟﻲ ﻓﺒﻜﻴﺖ .
Al-Hasan terjaga dari tidur malam, lalu menangis. Penghuni rumahnya terjaga lantaran tangisan itu, lalu mereka bertanya kepadanya tentang hal tersebut. Beliau menjawab: "Aku teringat kepada dosaku, lalu aku menangis."
ﻭﻋﻦ ﺗﻤﻴﻢ ﺍﻟﺪﺍﺭﻱ ﺭﺿﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﺃﻧﻪ ﻗﺮﺃ ﻫﺬﻩ ﺍﻵﻳﺔ : ( ﺃَﻡْ ﺣَﺴِﺐَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺍﺟْﺘَﺮَﺣُﻮﺍ ﺍﻟﺴَّﻴِّﺌَﺎﺕِ ﺃَﻥْ ﻧَﺠْﻌَﻠَﻬُﻢْ ﻛَﺎﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﻭَﻋَﻤِﻠُﻮﺍ ﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤَﺎﺕِ ) ﻓﺠﻌﻞ ﻳﺮﺩﺩﻫﺎ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﺼﺒﺎﺡ ﻭﻳﺒﻜﻲ
Tamim ad-Dari _radiallahu ‘anhu_ membaca ayat ini: (Adakah mereka yang melakukan amal kejahatan menyangka bahwa kami akan menjadikan mereka seperti orang yang beriman dan beramal soleh.) Tamim ad-Dari mengulangi ayat tersebut sehingga pagi dan beliau menangis. .
ﻭﻛﺎﻥ ﺣﺬﻳﻔﺔ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ﻳﺒﻜﻲ ﺑﻜﺎﺀً ﺷﺪﻳﺪﺍً ، ﻓﻘﻴﻞ ﻟﻪ : ﻣﺎ ﺑﻜﺎﺅﻙ ؟ ﻓﻘﺎﻝ : ﻻ ﺃﺩﺭﻱ ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﺃﻗﺪﻡ ، ﺃﻋﻠﻰ ﺭﺿﺎ ﺃﻡ ﻋﻠﻰ ﺳﺨﻂ ؟ .
Huzaifah _radiallahu ‘anhu_ menangis dengan bersungguh-sungguh. Beliau ditanya: Apa yang membuatmu menangis? Beliau menjawab: "Aku tidak tahu apa yang akan kuhadapi. Apakah aku diridhai atau dimurkai ?"
ﻭﻗﺎﻝ ﺳﻌﺪ ﺑﻦ ﺍﻷﺧﺮﻡ : ﻛﻨﺖ ﺃﻣﺸﻲ ﻣﻊ ﺍﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﻓﻤَّﺮ ﺑﺎﻟﺤﺪَّﺍﺩﻳﻦ ﻭﻗﺪ ﺃﺧﺮﺟﻮﺍ ﺣﺪﻳﺪﺍً ﻣﻦ ﺍﻟﻨﺎﺭ ﻓﻘﺎﻡ ﻳﻨﻈﺮ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ ﺍﻟﻤﺬﺍﺏ ﻭﻳﺒﻜﻲ .
Sa’ad bin al-Akhram berkata:
"Aku berjalan bersama ‘Abdullah bin Mas’ud, lalu kami melalui beberapa orang tukang besi, mereka sedang mengeluarkan besi daripada api. Lalu ‘Abdullah bin Mas’ud berdiri dan melihat ke arah besi panas tersebut dan dia menangis."
.5 ﺍﺳﺘﺸﻌﺎﺭ ﺍﻟﻨﺪﻡ ﻭﺍﻟﺸﻌﻮﺭ ﺑﺎﻟﺘﻔﺮﻳﻂ ﻓﻲ ﺟﻨﺐ ﺍﻟﻠﻪ . ﻓﺪﻣﻮﻉُ ﺍﻟﺘﺎﺋﺒﻴﻦ ﻓﻲ ﺟُﻨْﺢِ ﺍﻟﻠﻴﻞِ ﺗﺮﻭﻱ ﺍﻟﻐﻠﻴﻞ ، ﻭﺗﺸﻔﻲ ﺍﻟﻌﻠﻴﻞ ،
5- Menyesal dan merasakan bahwa diri ini sudah lalai dari kewajiban kepada Allah.
Tangisan seorang yang bertaubat di malam hari akan menghilangkan kehausan, dan mengubati kesakitan.
Tangisan seorang yang bertaubat di malam hari akan menghilangkan kehausan, dan mengubati kesakitan.
ﻛﻤﺎ ﻗﺎﻝ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﻤﻔﺴِّﺮﻳﻦ ﺃﺑﻮ ﺟﻌﻔﺮ ﺍﻟﻄﺒﺮﻱ ﻓـﻲ ﺗﺄﻭﻳـﻞ ﻗﻮﻟﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺃَﻓَﻤِﻦْ ﻫَﺬَﺍ ﺍﻟْﺤَﺪِﻳﺚِ ﺗَﻌْﺠَﺒُﻮﻥَ ( 59 ) ﻭَﺗَﻀْﺤَﻜُﻮﻥَ ﻭَﻟَﺎ ﺗَﺒْﻜُﻮﻥَ ( 60 ) ﻭَﺃَﻧْﺘُﻢْ ﺳَﺎﻣِﺪُﻭﻥَ ( 61 )
Ini sebagaimana kata Imam dalam bidang tafsir, yaitu Imam Abu Ja’far ath-Thabari di dalam tafsir firman Allah: "Adakah dari perkataan ini kalian berasa takjub dan ketawa,? dan kalian tidak pula menangis? Dan kalian pula sombong lagi lalai?" [An-Najm : 59-60]
” ﻻ ﺗﺒﻜﻮﻥ ﻣﻤﺎ ﻓﻴﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻮﻋﻴﺪ ﻷﻫﻞ ﻣﻌﺎﺻﻲ ﺍﻟﻠﻪ ؛ ﻭﺃﻧﺘﻢ ﻣﻦ ﺃﻫﻞ ﻣﻌﺎﺻﻴﻪ ، ( ﻭﺃﻧْﺘُﻢْ ﺳﺎﻣِﺪُﻭﻥَ ) ﻳﻘﻮﻝ : ﻭﺃﻧﺘﻢ ﻻﻫﻮﻥ ﻋﻤﺎ ﻓﻴﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻌِﺒَﺮ ﻭﺍﻟﺬِّﻛْﺮ ، ﻣُﻌْﺮِﺿُﻮﻥ ﻋﻦ ﺁﻳﺎﺗﻪ ! ” ” . ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﻋﻦ ﺗﺄﻭﻳﻞ ﺁﻱ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ” 27/82 .
Kalian tidak menangis disebabkan janji-janji Allah kepada pelaku maksiat? Sedangkan kalian adalah pelaku maksiat. (Dan kalian sombong lagi lalai) : Kalian dalam keadaan lalai dari peringatan-peringat yang diberikan, kalian berpaling daripad ayat-ayatNya." [Jami’ al-Bayan]
.6 ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ﻣﻦ ﺍﻟﺸﻔﻘﺔ ﻣﻦ ﺳﻮﺀ ﺍﻟﺨﺎﺗﻤﺔ .
ﻋﻦ ﺍﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻤﺎ ﻗﺎﻝ : ﻟﻤﺎ ﻣﺮّ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺑﺎﻟﺤِﺠْﺮ ﻗﺎﻝ : ” ﻻ ﺗﺪﺧﻠﻮﺍ ﻣﺴﺎﻛﻦ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻇﻠﻤﻮﺍ ﺃﻧﻔﺴَﻬﻢ ﺃﻥ ﻳُﺼﻴﺒﻜﻢ ﻣﺎ ﺃﺻﺎﺑﻬﻢ ؛ ﺇﻻ ﺃﻥ ﺗﻜﻮﻧﻮﺍ ﺑﺎﻛﻴﻦ ” ، ﺛﻢ ﻗﻨّﻊ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺭﺃﺳﻪ ، ﻭﺃﺳﺮﻉ ﺍﻟﻤﺸﻲَ ﺣﺘﻰ ﺃﺟﺎﺯ ﺍﻟﻮﺍﺩﻱ ) . ﺭﻭﺍﻩ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﻱ ( 3380 ) ﻭﻣﺴﻠﻢ ( 2980 ) .
6- Menangis kerana takut akan Su’ al-Khatimah (Pengakhiran yang buruk)
Ibn ‘Umar _radiallahu ‘anhuma_ berkata: Ketika Rasulullah [] melalui kawasan Al-Hijr (yaitu kawasan penduduk Tsamud), baginda bersabda: "Janganlah kalian memasuki kawasan orang-orang yang menzalimi diri mereka sendiri, hendaknya takut akan menimpa kalian sebagaimana yang menimpa mereka, kecuali jika kalian menangis." [Al-Bukhari dan Muslim]
ﻭﻗﺪ ﺗﺮﺟﻢ ﺍﻟﻨﻮﻭﻱ ﻟﻬﺬﺍ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺑﻘﻮﻟﻪ : ( ﺑﺎﺏ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ﻭﺍﻟﺨﻮﻑ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻤﺮﻭﺭ ﺑﻘﺒﻮﺭ ﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻴﻦ ﻭﻣﺼﺎﺭﻋﻬﻢ ، ﻭﺇﻇﻬﺎﺭ ﺍﻻﻓﺘﻘﺎﺭ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ ، ﻭﺍﻟﺘﺤﺬﻳﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﻐﻔﻠﺔ ﻋﻦ ﺫﻟﻚ ) ” . ﺭﻳﺎﺽ ﺍﻟﺼﺎﻟﺤﻴﻦ ” ﺹ 373 .
Al-Imam An-Nawawi meletakkan maksud hadis ini: Bab Menangis dan Takut Apabila melewati Perkuburan Orang Yang Zalim dan Tempat Mereka Dimusnahkan, (Riyadussolihin).
.7 ﺳﻤﺎﻉ ﺍﻟﻤﻮﺍﻋﻆ ﺍﻟﻤﺆﺛﺮﺓ ﻭﺍﻟﻤﺤﺎﺿﺮﺍﺕ ﺍﻟﻤﺮﻗﻘﺔ ﻟﻠﻘﻠﺐ .
ﻋﻦ ﺍﻟﻌﺮﺑﺎﺽ ﺑﻦ ﺳﺎﺭﻳﺔ ﺭﺿﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ـ ﻭﻫﻮ ﺃﺣﺪ ﺍﻟﺒﻜّﺎﺋﻴﻦ ـ ﻗﺎﻝ : ( ﻭَﻋَﻈَﻨﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻣﻮﻋﻈﺔً ﺑﻠﻴﻐﺔً ﺫﺭﻓﺖ ﻣﻨﻬﺎ ﺍﻟﻌﻴﻮﻥ ، ﻭﻭﺟﻠﺖ ﻣﻨﻬﺎ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ ) . ﺭﻭﺍﻩ ﺍﻟﺘﺮﻣﺬﻱ ( 2676 ) ﻭﺃﺑﻮ ﺩﺍﻭﺩ ( 4607 ) ﻭﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ( 42 ) .
Daripada ‘Irbadh bin Sariyah _radiallahu ‘anhu_ beliau merupakan salah seorang yang kerap menangis. Beliau berkata: Rasulullah [] memberikan nasihat kepada kami dengan nasihat yang menyebabkan mata kami menangis, dan hati kami bergetar. [At-Tirmizi, Abu Daud, Ibn Majah]
"
"
ﻭﻓﻘﻨﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺇﻳﺎﻙ ﻟﻤﺎ ﻳﺤﺐ ﺭﺑﻨﺎ ﻭﻳﺮﺿﺎﻩ .
Semoga bermanfaat. Amiin.
أبو حسن
Tidak ada komentar :
Posting Komentar